Przejdź do treści

Hamowanie silników elektrycznych – co trzeba wiedzieć?

Praca silnika dzieli się na kilka etapów – m.in. rozruch. Na ten temat warto poszerzyć swoją wiedzę, dlatego wyjaśniamy, co wyróżnia różne sposoby hamowania. Znajdziesz też kilka praktycznych wskazówek, które mogą Ci się przydać w trakcie jazdy.

Co to jest hamowanie elektryczne?

Hamowanie elektryczne silnika elektrycznego ma też inną, potoczną nazwę – „hamowanie silnikiem”. Wiele osób wykorzystuje tę cenną umiejętność podczas jazdy samochodem, gdyż pozwala ona na ograniczenie spalania i wypracowanie oszczędności na paliwie. Można hamować silnik dowolnej mocy od 0,5kW do kilku MW.

Ten typ hamowania polega na wymuszeniu takiego stanu pracy silnika, że moment elektromagnetyczny jest skierowany przeciwnie do kierunku prędkości kątowej wirnika. Nie mówimy jedynie o pełnym zatrzymaniu silnika, dodatkowo także o obniżeniu prędkości obrotowej.

Co to jest hamowanie naturalne?

Hamowanie przeciwprądem ma miejsce, gdy wirnik obraca się w kierunku przeciwnym do kierunku wirowania pola magnetycznego. Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy moment obrotowy silnika jest mniejszy od momentu hamującego.

Jakie zalety ma hamowanie silnika?

  • krótsza droga wybiegu silnika,
  • brak przerw czasowych przez wolny wybieg,
  • zwiększenie bezpieczeństwa obsługi maszyny,
  • ograniczenie spalania,
  • zwrot części energii do sieci,
  • zatrzymanie w konkretnym położeniu.

Kiedy nie trzeba hamować silnika?

Większość silników o niedużej mocy, a w takie są wyposażone m.in. wentylatory, odkurzacze czy pompy głębinowe, nie posiadają hamulca, bo nie wymaga tego ich aplikacja. Zatrzymują się po prostu poprzez tarcie i opory ruchu. Nie ma potrzeby, by hamować je w inny sposób.

Nowoczesne urządzenia mogą mieć fabrycznie wbudowaną opcję hamowania wyzwalanego przyciskiem. Programując dany sprzęt, wybierz przycisk odpowiedzialny za hamowanie. Wybrane mają wbudowaną opcję hamowania i zapewniają możliwość regulacji parametrów rozruchu i hamowania w jednym urządzeniu.

Zwykle w parametrach urządzenia wybiera się metodę zahamowania silnika – do wyboru jest na przykład wolny wybieg, prąd stały i hamowanie poprzez parametry w napędzie.

Możliwość samodzielnego ustawienia i kontrolowania na bieżąco parametrów, w przypadku silników dysponujących niewielką mocą, jest polecana ze względu na swoją wyjątkową efektywność.

Brzmi skomplikowanie? Dostępnych rozwiązań jest więcej. Szczegółowe informacje na temat silników i sposobów ich hamowania znajdziesz we wpisie: https://laczynasnapiecie.pl/blog/hamowanie-silnikow-elektrycznych.