Ostatnia aktualizacja: 30 listopada 2021
Wyszukiwanie partnerów biznesowych i podwykonawców zawsze wiąże się z pewnym ryzykiem, zwłaszcza jeżeli przedsiębiorca zaczyna eksplorować zupełnie nieznany sobie rynek. Ważne jest przy tym nie tylko dotarcie do listy potencjalnych podmiotów, ale również jak najbardziej skrupulatne zweryfikowanie informacji na ich temat. Cały proces nie musi być bardzo skomplikowany. Nie zawsze konieczne jest także zwracanie się do wyspecjalizowanych organizacji. Dzięki bazie firm znalezienie podwykonawcy będzie zdecydowanie prostsze. Warto dowiedzieć się, jak z niej skorzystać oraz jakie informacje uda się uzyskać.
Dane w bazie firm
Spis treści
Informacje na temat aktywnych na naszym rynku podmiotów gospodarczych są przechowywane w kilku publicznych rejestrach. Dostęp do nich może mieć każda zainteresowana osoba. To dobry sposób na zweryfikowanie nie tylko kontrahentów i podwykonawców w przypadku przedsiębiorców, ale również usługodawców, z których usług korzystają konsumenci.
W każdym przypadku powinno to przede wszystkim pozwolić na ograniczenie ryzyka i jak najlepsze poznanie przyszłego współpracownika. W ogólnodostępnej bazie firm ALEO.com (https://aleo.com/pl) znajdują się szczegółowe informacje na temat wszystkich 3900750 podmiotów aktywnych na polskim rynku. Oferowane funkcje są przy tym zdecydowanie bogatsze i ułatwiają także poznanie opinii innych osób czy wyszukiwanie ofert oraz zgłaszanie konkretnego zapotrzebowania.
Jak znaleźć podwykonawcę lub kontrahenta?
Oczywiście pierwszym krokiem każdego przedsiębiorcy poszukującego nowego partnera biznesowego powinno być określenie listy firm świadczących wybrany profil usług lub zajmujących się dostarczaniem wybranych produktów. W tym celu można użyć:
- Wyszukiwarki: po wpisaniu określonych słów kluczowych (np. „zakład tapicerski”, „usługi remontowe”, „prace wykończeniowe”) wyświetlona zostanie lista firm spełniających podane kryteria.
- Drzewka kategorii: łatwo wyszukiwać podwykonawców, kontrahentów i usługodawców można również, bazując na rozwijanym drzewku kategorii. Aby było to możliwe, najpierw należy zdefiniować ogólny profil firmy (np. „IT i telekomunikacja”), a następnie sprecyzować wyszukiwanie. W podanym przykładzie można więc np. przejść do podkategorii Usługi IT, w której widnieje 139775 podmiotów, a następnie kolejnych grup, takich jak Zarządzanie urządzeniami IT, Oprogramowanie, Hosting czy Usługi tworzenia oprogramowania i aplikacji.
Wyszukiwanie podwykonawców w konkretnej lokalizacji
W wielu przypadkach przedsiębiorcy poszukują nie tylko podwykonawców zajmujących się wybranym rodzajem usług, ale ważna jest dla nich również lokalizacja firm, z którymi mają rozpocząć współpracę. Może być to kluczowe zwłaszcza w przypadku usług wymagających bezpośredniego spotkania lub realizacji w ściśle określonym miejscu.
W tym celu po zdefiniowaniu poszukiwanego profilu działalności należy zastosować filtr lokalizacyjny i wskazać konkretne województwo. Pozwoli to na dotarcie wyłącznie do organizacji, które są w nim zarejestrowane, co znacząco ułatwi poszukiwania.
Szybka weryfikacja podwykonawcy
Po wytypowaniu wstępnej listy podwykonawców i kontrahentów konieczne będzie oczywiście bliższe przyjrzenie się wytypowanym podmiotom. Im bardziej szczegółowa weryfikacja, tym mniejsze ryzyko i większa transparentność relacji łączących obie firmy. Nowoczesne bazy firm pozwolą m.in. na poznanie:
- numerów NIP, REGON, KRS,
- kodów PKD precyzujących zakres działania firmy,
- danych adresowych,
- danych kontaktowych (numeru telefonu, adresu e-mail, strony internetowej),
- formy prawnej działalności,
- danych finansowych (jeżeli firma jest zobligowana do dzielenia się nimi),
- powiązań kapitałowych i osobowych.
Możliwe stanie się m.in. ustalenie, czy firma ma stabilną pozycję na rynku, czy jest wypłacalna, czy charakteryzuje się stabilną pozycją finansową. Ustalimy też, jak prezentują się jej powiązania z innymi podmiotami. Poza tym baza firm daje również możliwość poznania opinii zostawianych przez inne osoby, w tym dotychczasowych podwykonawców czy klientów.
Zapytania ofertowe i aukcje zakupowe
Dobrym sposobem na znalezienie kontrahenta może być także opublikowanie zapytania ofertowego. Aby dotrzeć do firm, które będą zainteresowanie konkretnym zleceniem, wystarczy wprowadzić dane dotyczące jego zakresu, terminów czy lokalizacji. Dzięki temu szybko uda się odnaleźć potencjalnego partnera.
Z drugiej strony przedsiębiorcy mogą również umieszczać swoje ogłoszenia w katalogu produktów i usług. To znakomity sposób na przekonanie innych do swojej oferty.